Eva Bonnier (1857 - 1909) Stockholm

Eva Fredrika Bonnier,  var en svensk porträttmålare och en av de främsta svenska kvinnliga konstnärerna under 1800-talets senare del. Hon studerade konst vid flera olika målarskolor  och antogs år 1878 till Kungliga Konsthögskolan i Stockholm . År 1883 flyttade hon till Paris i sällskap med väninnan Hanna Hirsch (sedermera Pauli).

I Paris studerade Eva Bonnier vid Académie Colarossi. Åren i Paris blev bland hennes mest produktiva,  med  flera koloristiskt betydande verk.  Tillbaka i Sverige 1889 ägnade hon sig åt porträtt-måleri  till ca 1906.

Under åren i Paris mötte Bonnier en man som hon under en tid var förlovad med. Då mannen plötsligt dog 1894 adopterade Eva Bonnier hans nyfödda utomäktenskapliga dotter Julia.

Hennes verk finns representerad på Nationalmuseum,  Blekinge museum och i Bonniers porträttsamling. Hon har även haft verk på bland annat Parissalongen 1889, Världsutställningen i Chicago 1893, Liljevalchs konsthall, Millesgården,Thielska galleriet och Prins Eugens Waldemarsudde.

Eva Bonnier var även medlem av Konstnärsförbundet och under en tid ledamot av dess styrelse.

Eva Bonnier testamenterade 385 000 kronor till Stockholms stad för "konstnärliga ändamål", numer Eva Bonniers donationsnämnd.

Eva Bonniers gata i Hägersten är uppkallad efter henne.

Avtryck_33

Bild: Wikipedia.