Avtryck_14

Bild: Wikipedia.

Jenny Lind (1820 – 1887) Stockholm

Jenny Lind upptäcktes som 9-åring  av en dansös som gick förbi fönstret där hon satt och sjöng.  Hennes mamma uppmanades att se till att Jenny fick sånglektioner.  Från 1830 var hon anställd vid Kungliga Teatern som elev och sjöng barnroller.  Efter en framgångsrik debut  i  "Friskytten" 1837, fick hon fast anställning och stannade till 1844.  1839 blev Jenny Lind ledamot av Kungliga Musikaliska Akademin och året därefter hovsångerska.  Det sas att  "hon sjöng och spelade så att publiken satt andlös och blek med tårar i ögonen".  1841 gjorde hon ett kort avbrott för studier i Paris.

1844 gästspelade Jenny Lind i Berlin och världsberömmelsen var grundlagd.  Därefter följde konsertturnéer, bla i USA 1850-51.

Från 1849 blev Jenny Lind mer religiös, lämnade operascenen och bosatte sej med familjen i England.  Då och då gav hon konserter och tog emot sångelever.  1883 utnämndes hon till professor i sång vid Royal College of Music i London. Hon är begravd i England.

Jenny Lind grundade en resefond för behövande musikutövare, det sk  "Jenny Lind-stipendiet".

Sedan 1910 på  finns en minnestavla på Mäster Samuelsgatan 40, på huset där hon föddes.   Hon finns också som staty på Djurgården i Stockholm.  Varje år den 6 oktober genomför  "Jenny Lind-sällskapet" ett fackeltåg dit med födelsedagshyllningar.  Jenny Linds gata finns i Fruängen i Stockholm och Jenny Linds väg i Gottsunda i Uppsala.  Jenny Lind finns också representerad i London med en porträttmedaljong i  "Poet's corner" i Westminster Abbey.